Tilbake til aktuelt

Det handler om å skape størst mulig effekt for kundene våre

25. april 23

Etter at avistitlene til Kilde fikk tilgang til Amedias teknologi-plattform, har det åpnet seg nye muligheter for annonsørene med tanke på nye annonseformater og markedsføring som treffer.

Ola Nybakk, direktør for Konserntjenester i Kilde

– Vi bruker å si at digital annonsering først og fremst handler om å vise rett annonse til riktig person, på rett sted, i riktig kanal og til riktig tid, og det har vi nå fått enda bedre verktøy for å kunne oppnå, sier Ola Nybakk.

Han er direktør for Konserntjenester i Kilde, og er klar på at samarbeidet med Amedia bringer med seg mange fordeler for annonsørene i Hamar Arbeiderblad, Stangeavisa og Lokalavisa Sør-Østerdal.

Avisene til Kilde har nå tilgang på teknologi og kompetanse i et stort, nasjonalt utviklingsmiljø. Norge er langt fremme når det gjelder produktutvikling rundt aviser, og det kommer både lesere og annonsører til gode.

Gode data gjør det enklere å treffe de du vil

aID er en løsning for identitetsstyring levert av det norske mediekonsernet Amedia. 105 aviser i tillegg til Aller/Dagbladet og Fagpressen bruker løsningen, og blant disse finner vi også avistitlene til Kilde.

Påloggingen til avisene skjer med aID, og du har én og samme aID til å identifisere deg på alle Amedias lokalaviser. Det er nå over 2,2 millioner registrerte aID brukere.

aID bruker mobiletelefonen som identifikasjon, noe som gir gode data om brukerne. Dermed kan vi skreddersy målgrupper på en helt ny måte for de som ønsker det.

– Gjennom aID-profilen sin forteller leserne oss hvem de er, hva de leser, hva slags innhold de er interessert i og ikke minst hvor de er til enhver tid. Dette er innsikt som hjelper oss med målretting av innhold og annonser, og som sikrer brukerne gode annonseopplevelser og annonser som er relevante for dem.

Slik kan vi tilpasse annonser basert på kjønn, eller vise ulike annonser til en barnefamilie kontra en pensjonist, forklarer Nybakk.

Lokale annonser i lokale medier

Ola Nybakk mener at bedrifter oppnår klare fordeler med å annonsere lokalt.

– Vi pleier å si at det handler om på vise frem sterke lokale merkevarer i sterke lokale merkevarer. Med det mener vi at bedrifter som vil være synlige lokalt oppnår den beste effekten ved å vise seg frem i trygge, redaktørstyrte medier som våre lokalaviser er. Her ser leserne lokale annonser i en lokal kontekst, og annonseringen din får dermed en naturlig, lokal ramme, sier Nybakk. Norske aviser garanterer brand safety, og tar personvern på høyeste alvor. Vi har et redaktøransvar, og beskytter våre brukere.

– Tenk deg at du er en boligutbygger i Hamar som vil få utflyttede hamarsinger i Oslo til å flytte hjem. Da kan vi målrette annonsene slik at de blir sett av lesere av HA som er bosatt i Oslo, og som har en alder og familiestatus som øker sjansen for at de mottagelige for budskapet ditt og at du får den effekten du som boligutvikler er ute etter, sier Nybakk.


Norske medier har produkter og førstepartsdata i verdensklasse, noe som gir treffsikker og kostnadseffektiv annonsering. Dette gir deg som deg som markedsfører innsikt, verdi og effekt for investeringen

Rådgiverrollen blir stadig viktigere

Med et stadig større univers av alternativer og muligheter for annonsering er det viktig at Kilde kan hjelpe kundene sine til å ta gode valg.

For noen passer det å gå bredt ut på kort tid, mens andre har større effekt av markedsføring mot spesielle målgrupper over en lengre periode.

Stadig flere bedrifter ser også verdien av å tilby målgruppen sin relevant og interessant innhold, såkalt innholdsmarkedsføring.

– Uansett hvem du vil nå og hvordan du ønsker å nå de har vi verktøyet og kompetansen som skal til for at du skal få størst mulig effekt ut av pengene du bruker på markedsføring, sier Ola Nybakk. Vi spiller på lag med våre annonsører for å skape gode og effektive kundereiser, og vi er alltid transparente.

Fokus på effekt for kundene sine: Digital salgssjef Geir Aasen, salgssjef Terje Aasen, og markedskonsulent Kristin Høgi Gravdal