Tilbake til aktuelt

HamKam og Kilde samspiller for økt bærekraft

8. juni 23

Den legendariske Liverpool-treneren Bill Shankley var ­krystallklar. – Noen tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er langt mer alvorlig enn som så! Daglig leder i HamKam, Bent Svele, tar legendens ord mange steg videre. – For HamKam handler fotball også om å sparke verden mot felles bærekraftige mål.

Bent Svele (daglig leder HamKam), Magretha Musland, (kommunika­sjons- og partneransvarlig i Kilde) og Frederik Garshol (markedsansvarlig HamKam).

Det grønn-hvite eliteserielaget på Briskeby satser enda mer på grønt. – Vi skal bli Norges mest bærekraftige fotballag, sier Svele.

– For å nå dette målet er klubben avhengig av lagspillere og ambisiøse partnere, supplerer Frederik Garshol, markedsansvarlig i HamKam.

– Derfor gir vi nå våre sponsorer og samarbeidspartnere muligheten til å satse bærekraftig gjennom et nytt konsept som handler om å være en klimakamerat. HamKams posisjon som et flaggskip i Innlandet og Eliteserien gir oss en unik mulighet til å være en foregangsklubb og et talerør for å bevisstgjøre våre fans og samarbeidspartnere om viktigheten av bærekraft.

Klimakameratskap

Sammen med Kilde har klubben utviklet et lavterskel­tilbud for lagets samarbeidspartnere, hvor det tilbys sparring og rådgiving, med mål om å utvikle løsninger for lønnsom bærekraftig ­forretning.

– Dette er en videreutvikling av konseptet Klimakamerater, hvor vi sammen med våre sponsorer samspiller for en livskraftig framtid. Jeg er overbevist om at flere av våre samarbeidsbedrifter har et lønnsomt potensial gjennom å satse på bærekraft, sier Bent Svele.

Håvard Røste og Einar B. Strømstad, bærekraft­rådgivere i Kilde, er enige. – Vi ser ofte at det er enkle grep som skal til for at bedrifter kan hente ut bærekraftgevinster til det beste for folk, fellesskap og forretning.

De to rådgiverne har allerede gjennomført pilotrunder med to spennende virksomheter; Dokumentsenteret og Hai. Begge bedriftene er samarbeidspartnere med HamKam – og takket kjapt ja til å delta i klubbens bære­­kraftprogram.

Lønnsom sparring

Dokumentsenteret, som er en ledende leverandør av dokumentløsninger og AV-systemer, er den første bedriften som har blitt med i pilotprosjektet. Daglig leder Kristoffer Furnes er fornøyd med tilbudet:

– Det er viktig å ha noen å sparre med for å vurdere ulike bærekraftige forretningsmuligheter. Dokumentsenteret har i flere år vært opptatt av gjenbruk og vedlikehold av utstyr for lengre levetid. En god del av utstyret vi selger er brukt, men med garanti. Det er viktig å gi kundene flere alternativer – vi ser at mange store virksomheter nå vil ha brukt utstyr som en del av totalløsningen. Tidspunktet for å kunne sparre med Kilde og HamKam er perfekt, vi satser nå på å profesjonalisere vårt bærekrafttilbud, sier Kristoffer Furnes, som foreløpig ikke vil røpe nye forretningskonsepter som har blitt løftet fram gjennom prosessen.

Bærekraft krever samspill av et ambisiøst fellesskap. Kristoffer Furnes, daglig leder iDokumentsenteret, Hai Hang, daglig leder i Hai Smaksopplevelser, Frederik Garshol, markedsansvarlig HamKam, Einar B. Strømstad og Håvard Røste, rådgivere i Kilde, vil skape lønnsom bærekraftig business.

Respekt for folk og råvarer

– Jeg ble utfordret av Bent til å bli med, og ettersom jeg liker å være tidlig ute ble jeg inspirert til å delta i ­prosjektet. Bærekraft kommer til å bli en vesentlig faktor i min bransje, og da gjelder det å komme seg inn på det «riktige laget», sier Hai Hang i Hai Smaksopplevelser.

– Jeg brenner veldig for respekten for råvarer og folk. Produsentene fortjener anerkjennelse for sin innsats, det er respektløst å kaste produkter som det ligger mye jobb bak, mener Hai. – Kokkeyrket er blitt trendy, stadig flere søker seg til kokkelinja. Da er det viktig at vi tar godt imot de nye, og ordnede og anstendige arbeidsforhold er en forutsetning for trivsel. Dette er også bærekraft, noe jeg ønsker å lære mer om gjennom kameratprosjektet, sier Hai Hang.

Strategisk partnerskap

– Sponsing av ulike aktører innen idrett og kultur har alltid vært viktig for å styrke Kildes synlighet. Sammen med HamKam har vi løftet sponsor­arbeidet inn i et partnerskap på et høyere strategisk nivå, hvor vi vil spille på ­hverandres nettverk og kompetanse, som gagner alle i våre felles nettverk. Sammen med HamKam har vi utviklet et konsept der klubben sammen med sine samarbeidspartnere kan ta et større samfunnsansvar. Satsingen er en naturlig del av Kildes bærekrafttjenester og – engasjement. Samtidig er det spennende å ta del i HamKams ambisjoner, som setter nye standarder i «fotball­bransjen», sier Magretha Musland, kommunikasjons- og partneransvarlig i Kilde.

– HamKam vil at våre partnere tar ansvar og investerer i det nye tilbudet, som kan spille virksomhetene høyere opp i næringslivets bærekraftdivisjoner, sier Bent Svele.

– Vi er klare til innsats, sier Håvard Røste og Einar B. Strømstad i Kilde. – Det er inspirerende å få jobbe tett med å utvikle virksomheters kommersielle bærekraftløsninger, samtidig som vi sammen med en offensiv og målrettet klubbledelse topper innsatsen for en bærekraftig framtid – dette er rett og slett et meningsfylt lagspill.